Translate

tirsdag den 3. december 2013

Mere slowfood

Med #knorrbuzz kampagnens Italienske tema, har jeg også været nødt til at lave en gang #ossobuco

Det er nok min favorit ret, selv om jeg altid synes det er tortur, at det tager flere timer at lave. Og så får jeg altid spist mere end jeg burde, fordi det bare smager så tæske godt.


Jeg synes det er svært at finde fersk osso buco, og en frossen har altså ikke bibehold lige så kraftig en smag.
Bruger derfor altid #oksebouillon, når jeg laver det.

Min version af Italiensk Osso Buco

4 skiver kalveskank 
hvedemel 
salt, peber og chili 
friskkværnet timian og oregano 
50/50 smør og olie 
½ kg friske tomater eller 1 ds hakkede tomater 
ca 3 dl hvidvin 
2 fed hvidløg
frisk persille og finthakket grøntsager efter smag og behag 
Knorr Oksebouillon

I denne version har jeg brugt, gulerødder, porre, broccoli, sukkerærter og grønne asparges. Men da grøntsagerne skal koges helt ud, for at give fylde til retten, er det egentlig lidt underordnet hvad man putter i.

Snit kanten på kødet, da de ellers krøller sammen når de brunes.
Vend dem i hvedemel og drys med friskkværnet salt og peber.
De brunes godt på begge sider, evt. af et par omgange hvis gryden ikke er stor nok til alle på en gang, i en blanding af smør og olie.

Spæd med hvidvinen, lad det koge lidt ind. Tilsæt hakket tomater, lad også dem koge lidt ind.
Tilsæt alle krydderierne (bouillon opløses ikke, men mases evt. i en morder, og smides i som tørt pulver. Start med en enkelt terning, da kødet som regel indeholder nok smag.

Retten simre under låg i ca. 1 time til 1½, tilsæt alle grøntsagerne, og lad retten simre videre. Efter en samlet tid på ca 3-4 timer, er kødet så mørt at det kan spises med en ske Grøntsagerne har lavet suppen om til en god tyk konsistens.

Smag retten til, tilsæt evt. mere salt, peber, krydderurter eller bouillon terning. 
Jeg tilsætter også lidt stærk chili pulver. 
Drys friskhakket persille i retten, og giv den yderligere 10-15 minutter.

Serveres med ris og et smil om læben

Velbekommen


Ingen kommentarer:

Send en kommentar